home-page
home-page
Ontdek het thema

Fietsvriendelijke straten

Fietsvriendelijkere Schoolstraten

Korte omschrijving

In Antwerpen is er veel debat over de schoolstraten. Scholen en ouders willen een autoluwere, veiligere, gezondere schoolomgeving. \nHet schoolstraat-experiment is erop gericht bewoners, handelaren, fietsers, en beleidsmakers evaringsgericht te laten uitzoeken hoe een andere, ‘bike oriented’ benadering van een schoolstraat mogelijk is. Met de straat als canvas, schilderen ze de schoolstraat van hun toekomst. Ze zoeken in praktijk uit of - en hoe - een andere, groenere, fietsvriendelijkere, kindvriendelijkere straatinrichting, gekoppeld aan ander autogebruik, de schoolstraat een stuk aangenamer kan maken. De autoluwere inrichting van de schoolstraat en een andere plek voor geparkeerde auto’s (bvb. in een buurtparking) zorgt voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Maar ook voor groen, ontmoeting en samenleven.

Kies eventueel een foto bij je project

Wat ga je doen?

In Antwerpen is er veel debat over de schoolstraten. Scholen en ouders willen een autoluwere, veiligere, gezondere schoolomgeving. Het schoolstraat-experiment is erop gericht bewoners, handelaren, fietsers, en beleidsmakers evaringsgericht te laten uitzoeken hoe een andere, ‘bike oriented’ benadering van een schoolstraat mogelijk is. Voor dit project wordt een deeltijdse medewerker ingezet.

Wat is de meerwaarde voor de inwoners van het district Antwerpen?

| Op een vernieuwende, ervaringsgerichte, experimentele manier een Schoolstraat samen ontwerpen, uittesten, evalueren Meerwaarde voor alle schoolstraten in Antwerpen Betere dialoog tussen de stad, bewoners, middenveld, ...

Welke valkuilen zie je?

|- - Iedereen betrekken en bereiken vergt veel tijd - Experimenteerfase vergt veel tijd, moeite - Afstemmen met beleid van stad en district - Doorwerking

Wat is de totale kostprijs van je project?

20.000 euro (materiaal + loonkost)

Wie voert het uit?

Commons Lab antwerpen

Wat is het stappenplan dat je wil volgen om je idee uit te voeren?

|- Stap 1: opstart van een stuurgroep die proces vormgeeft, monitort, bijstuurt, evalueert Stap 2: Open oproep Stap 3: Droomfase Stap 4: Praktische voorbereiding Stap 5: Bike oriented Schoolstraten in de praktijk Stap 6: Evaluatie