We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Fietsvriendelijke straten

8
0

De projecten

Willekeurig Populair Recent

Fietsvriendelijke straten

Fietsmug 2050
Sinds 2012 zijn we vanuit onze pleinwerking in Hoboken gestart met een mobiel fietsatelier met een focus op een aantal pleinen in Hoboken. Dit project startte vanuit de vaststelling dat er heel wat kinderen met een fiets op pad zijn die niet in orde is (kapotte remmen, een ketting die voortdurend van het tandwiel gaat, geen licht, enz.). De fietsmug wordt mee gedragen door vrijwilligers en een halftijdse medewerker die de vrijwilligers opleidt en ondersteunt. Naast de inzet op fietsveiligheid zet het project dus ook in op het verwerven van technische en klantgerichte competenties aan doorgaans jonge vrijwilligers (14 tot 20 jaar). De Fietsmug betekent in Hoboken en sinds 2018 ook op Linkeroever een groot verschil inzake fietsveiligheid en het stimuleren van fietsen. We hebben het aantal veilige fietsers rond in ons werkingsgebied zien toenemen. Hoogtijd dus om dit project verder te verspreiden over de Stad en naast ons Jeugdhuis de Schietgang in Hoboken ook te linken aan Jeugdhuis 2050. Ook op Linkeroever zien we heel wat kinderen en ook ouderen rondrijden met zeer onveilige fietsen. Vaak ontbreken echter de middelen om in een goed onderhoud te voorzien. We hebben samen met buurtregisseur van Linkeroever in het verleden reeds een succesvolle fietsherstel dag georganiseerd. We konden toen echter de vraag niet aan. Daarom willen we de werking van de Fietsmug uitbreiden naar Linkeroever en met momenten ook ander delen van het district Antwerpen. We willen in 2019 minimum 6 vrijwilligers opleiden tot fietstechnieker en hen laten begeleiden door een halftijds medewerker. Dit team zal voorzien in fietsherstellingen in de scholen van Linkeroever, fietsherstellingen op straat met een focus op Europark 1 en 2 en fietsherstellingen op belangrijke fietsroute naar de Stad. Dankzij de burgerbegroting 2018 zijn we nu volop bezig met de uitbouw van de Fietsmug op Linkeroever. De blijkt succesvol en we willen dit dus ook in 2020 continueren.
Axel D.
0 0
lees meer

Fietsvriendelijke straten

Duidelijk herkenbare fietspaden (klein project-stemmen x2)
Het fietspad o.a. in de Karel Oomsstraat, vanaf J.V. Rijswijcklaan tot aan Wezenbergzwembad is slecht te onderscheiden van het voetpad. Vooral vanaf de Kunsthumaniora is dit afwezig onderscheid gevaarlijk voor én voetgangers én fietser. Geef het fietspad een nieuwe laag rode verf!
Gertrudis R.
0 0
lees meer

Fietsvriendelijke straten

Fietsenstallingen in Jan Palfijnstraat
Er is een tekort aan fietsenstallingen, terwijl we meer mensen willen laten fietsen. Ook de moskeebesturen trachten de laatste jaren de bezoekers te sensibiliseren om meer gebruik te maken van de fiets. Het zou goed zijn dat in alle straten waar er een moskee gevestigd is voldoende fietsstallingen worden geplaatst. Het gebeurt dikwijls dat fietsers hun fiets nergens veilig kunt vastmaken en achterlaten. Voor voetgangers blijft er soms weinig ruimte over als de stoep vol fietsen staat. Ook buurtbewoners maken zich druk omwille van fietsen die tegen hun voorgevel staan. \n\nConcreet stelt dit probleem zich in de Jan Palfijnstraaat , waar twee moskeeën gevestigd zijn: nummer 25 en nummer 35-41. De moskeeën worden dagelijks door een 100tal mensen bezocht. De moskeevereniging is gevestigd op de punt van een spie en biedt mogelijkheden om het voetpad plaatselijk te verbreden en voldoende fietsstallingen te plaatsen. \n\n
abdellatif a.
0 0
lees meer

Fietsvriendelijke straten

Fietsvriendelijke winkelstraten

Om Antwerpse winkelstraten fietsvriendelijker te maken, moeten we naar een slimmere bevoorrading van de Antwerpse winkels. Onder andere door de opkomst van E-commerce worden er ganse dagen pakketjes aan- en afgeleverd bij allerhande winkeliers via halflege camionettes. Deze parkeren vaak fout op fietspaden en voetpaden. Hierdoor worden voetgangers en fietsers gehinderd, ontstaan gevaarlijke situaties. Met zoveel mogelijk winkeliers, de handelaarsvereniging en met fietskoeriers willen we camionettes in de winkelstraten vervangen door cargofietsen.

Koen W.
0 0
lees meer

Fietsvriendelijke straten

A'pen op wieltjes, kinderfietsbieb in Antwerpen Noord (klein project, stemmen x2)
Een kinderfiets is leuk en handig, maar fietsen zijn ook kostelijk en worden vaak al snel te klein. Bij A’pen op wieltjes, de kinderfietsbieb, leen je voor een klein bedrag een fiets voor een jaar. Als de fiets te klein wordt voor zoon of dochter kom je hem omruilen voor een groter model. Je kan terecht op één van onze uitleenlocaties: Antwerpen Noord, Deurne Noord of Borgerhout. In je lidgeld is ook het herstel van lekke band, kapotte rem,... inbegrepen.\nWe werken met vrijwilligers die onze uitleenlocaties bemannen en onze fietsen herstellen. We focussen voornamelijk op ouders die het financieel wat minder hebben. Zij betalen het sociale tarief, maar ook andere ouders zijn welkom. Zij betalen een hoger lidgeld en "sponsoren" zo de andere ouders mee.\nMomenteel fietsen er ongeveer 500 fietsjes van A'pen op wieltjes rond in het Antwerpse. In onze werking zijn 16 vrijwilligers betrokken.
Liesbet V.
0 0
lees meer

Fietsvriendelijke straten

Fietsvriendelijkere Schoolstraten

In Antwerpen is er veel debat over de schoolstraten. Scholen en ouders willen een autoluwere, veiligere, gezondere schoolomgeving. \nHet schoolstraat-experiment is erop gericht bewoners, handelaren, fietsers, en beleidsmakers evaringsgericht te laten uitzoeken hoe een andere, ‘bike oriented’ benadering van een schoolstraat mogelijk is. Met de straat als canvas, schilderen ze de schoolstraat van hun toekomst. Ze zoeken in praktijk uit of - en hoe - een andere, groenere, fietsvriendelijkere, kindvriendelijkere straatinrichting, gekoppeld aan ander autogebruik, de schoolstraat een stuk aangenamer kan maken. De autoluwere inrichting van de schoolstraat en een andere plek voor geparkeerde auto’s (bvb. in een buurtparking) zorgt voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Maar ook voor groen, ontmoeting en samenleven.

Koen W.
0 0
lees meer

Fietsvriendelijke straten

Fietsenrekken aan de kruising Mechelsesteenweg/Van Breestraat (klein project-stemmen x2)
Er wonen heel veel mensen op de Mechelsesteenweg. Aan het stuk tussen de Antwerpse waterwerken en de nationale bank wordt er heel veel gefietst, is er veel horeca en winkelgelegenheid maar is er in verhouding heel weinig plek om je fiets veilig en uit de weg vast te zetten.
Margot H.
0 0
lees meer

Fietsvriendelijke straten

Inzet van lokfietsen op diefstalgevoelige locaties
Een lokfiets is een fiets uitgerust met een GPS-zender die op een diefstalgevoelige plaats gestald wordt. Indien de fiets gestolen wordt, dan zendt de software die met de GPS-zender verbonden is een signaal naar de betrokken politiedienst. Zij kunnen de fiets traceren en de dader opsporen. Deze methode heeft zijn nut al bewezen in Nederland en in andere Vlaamse steden en gemeenten.
Eva P.
0 0
lees meer